Veelgestelde vragen
- Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbare laadpaal bij mij in de buurt?
1. U woont of werkt in de gemeente waar u een laadpaal aanvraagt.
2. U werkt minimaal 18 uur per week in de betreffende Gemeente (aantoonbaar);
3. U beschikt over een elektrische auto. U moet dit aantonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst, of document met vergelijkbare bewijskracht.
4. Er is geen laadpaal in de uw nabije omgeving (maximaal 250 m loopafstand van aanvraagadres), tenzij voor dit bestaande Laadobject (met 2 laadpunten) het volgende geldt:- of maandelijks energieafname is, gedurende 3 achtereenvolgende maanden, hoger dan 450 kWh per maand per laadpunt;
- of bezettingsgraad (aansluittijd EV-rijder) Laadobject gemiddeld hoger is dan 50% (over 24 uur), gedurende 3 achtereenvolgende maanden;
- of gemiddeld 25 transacties of meer per maand per laadpunt, gedurende 3 achtereenvolgende maanden;
- of er door Concessiehouder een nieuwe Laadlocatie wordt voorbereid.
6. U beschikt aantoonbaar over een parkeervergunning indien het een vergunning-verplicht gebied is.- Ik ben nog niet in bezit van een elektrische auto, maar heb al wel een koop- of leasecontract. Kan ik al een laadpaal aanvragen?
Ja, indien u een koop- of een leasecontract heeft dat u kunt overleggen, kunt u een laadpaal aanvragen.
U bent immers juridisch eigenaar van een elektrisch voertuig, ook al wordt uw auto op een later tijdstip geleverd.
- Welke stappen moet de aanvraag doorlopen voor de laadpaal op straat staat?
Zodra u het aanvraagformulier hebt ingevuld, komt uw aanvraag terecht bij TotalEnergies.
TotalEnergies behandelt alle aanvragen en is verantwoordelijk voor de plaatsing en exploitatie van de openbare laadpalen in uw gemeente.
Na het indienen van uw aanvraag ontvangt u een bevestigingsmail. Uw aanvraag wordt vervolgens gecontroleerd op compleetheid en of de aanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden. Indien uw aanvraag niet volledig is of als uw aanvraag niet aan de gestelde voorwaarden voldoet, ontvangt u hierover een bericht.
Na goedkeuring van de aanvraag zoekt TotalEnergies in samenspraak met de wegbeheerder (de gemeente) in de directe omgeving van uw aanvraagadres naar een geschikte locatie voor de laadpaal. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een vooraf opgestelde plankaart met mogelijke laadlocaties.
Indien de aanvraag en het locatievoorstel worden goedgekeurd, vindt na de voorbereiding (het nemen en publiceren van het verkeersbesluit en het realiseren van de netaansluiting) de uiteindelijke realisatie plaats. U ontvangt tussentijds bericht wanneer uw aanvraag zich in een nieuwe stap bevindt en wat de verwachte procesduur is.
Zodra de laadpaal geplaatst en getest is, ontvangt u een laatste bericht. U kunt vanaf dat moment gebruik maken van de laadpaal.
- Wat kosten het laden bij een laadpaal? (laadtarief)
Het tarief voor het laden op het publieke netwerk in de samenwerkende gemeenten wordt per kwartaal bepaald op basis van indexcijfers (CAL ENDEX BASE Y+1). U kunt het huidige tarief vinden in de Charging Together app. Met deze app kunt u ook per creditcard of bankpas betalen. Een andere serviceprovider brengt mogelijk additionele kosten (zoals start- of transactiekosten) in rekening. U kunt daar ook een ander laadtarief betalen, afhankelijk van uw abonnement.
- Wat kost parkeren bij een laadpaal? (Parkeertarief)
Voor elektrische auto’s die in een betaald parkeergebied of in een parkeergarage laden, moet parkeergeld betaald worden. Voor het parkeren in een betaald parkeergebied gelden dezelfde regels en parkeertarieven als voor benzine-auto's.
- Ik wil mijn auto opladen bij een openbare laadpaal, hoe werkt dat?
- U vraagt een laadpas aan of downloadt de Charging Together app.
- Met uw laadpas kunt u uw elektrische voertuig opladen bij alle openbare laadpalen in Nederland;
- Steek de stekker in een vrij laadpunt
- Houd uw laadpas voor de RFID reader tot u een signaal hoort. Het laden is gestart en de stekker is vergrendeld.
- Kan mijn stekker door iemand anders uit het laadpunt worden gehaald?
Nee. Zodra het laden is gestart is de stekker vergrendeld. Het ontgrendelen van deze stekker kan enkel via uw eigen laadpas of via de Charging Together app (mits u uw laadsessie met deze app heeft gestart).
- Wat moet ik doen als de laadpaal niet werkt?
Op de laadpaal staat het storingsnummer dat u kunt bellen. Dit kan per laadpaal of laadplein verschillen. Zorg dat u het laadpaal-ID paraat heeft. Dit is het nummer op de sticker boven de socket en ziet eruit als TNLPXXXXX.
In veel gevallen kan de helpdesk de storing op afstand verhelpen. Als het niet op afstand op te lossen is, komt de monteur zo snel mogelijk naar de betreffende locatie.
- Wat voor soort laadpunten en stekker gebruikt mijn gemeente?
Er is een landelijke standaard op het gebied van elektrisch laden: het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse laadpunten.
Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (shuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.
- Krijg ik een gereserveerde parkeerplaats bij een laadpaal?
Nee, alle laadpalen in de openbare ruimte zijn voor iedereen die de elektrische auto wil opladen te gebruiken.
De parkeervakken zijn uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's.
- Zijn laadpalen voor meerdere mensen beschikbaar?
Elke openbare laadpaal is voor iedereen beschikbaar, maar als er een auto staat te laden is de stekker vergrendeld.
Alleen de eigenaar van de auto kan dan de stekker ontgrendelen met behulp van zijn laadpas of app.
- Kan ik een tweede parkeervak aanvragen bij een laadpaal waarbij één parkeervak is afgekruist?
Ja, u kunt via de website van TotalEnergies: EV-Fryslan | TotalEnergies | TotalEnergies - Mobility & New Energies een tweede parkeervak bij een reeds bestaande laadpaal aanvragen. Total beoordeelt op basis van het huidige gebruik of dit nodig is.
Geef bij uw aanvraag aan om welke locatie en welk paalnummer het gaat.
- Waar vind ik de laadlocaties in mijn gemeente?
De laadpalen in uw omgeving kunt u vinden in het menu onder de button Laadpalen. Of via de app van uw laaddienstverlener.
- Er staat steeds een "gewone" auto op het laadvak, wat kan ik hieraan doen?
Indien er regelmatig een benzine-auto op een laadvak staat, kunt u contact opnemen met uw gemeente en vragen om handhaving.
- Mag ik een laadkabel van mijn huis/tuin over het openbare trottoir leggen?
Nee, het is niet toegestaan om een laadkabel in de openbare ruimte, bijvoorbeeld over de stoep, neer te leggen.
Dit is onder andere met oog op de veiligheid van voetgangers en weggebruikers niet toegestaan. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en stelt de eigenaar van een laadkabel, indien er sprake is van letsel, aansprakelijk.
Als u geen eigen parkeergelegenheid heeft kunt u een aanvraag doen voor een laadpaal in de openbare ruimte.
- Hoe kom ik aan een laadpas?
U kunt een laadpas aanvragen bij veel verschillende aanbieders in Nederland.
Kijk voor de verschillende laadpassen op laadpastop10.nl
- Waar kan ik mijn laadpas gebruiken?
De laadpassen van elektrisch vervoerproviders in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel). U kunt dus met elke pas bij elk (semi)openbaar (gewoon)laadpunt kunt laden.
- Kan ik mijn laadpas ook gebruiken voor snelladen?
Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. Het kan wel zijn dat u naast uw 'gewone' laadabonnement nog afzonderlijk een abonnement bij een andere aanbieder moet afsluiten.
Kijk voor de verschillende laadpassen op laadpastop10.nl
- Hoe kan ik contact opnemen?
Momenteel plaatst, onderhoudt en exploiteert TotalEnergies de laadpalen op straat.
U kunt contact opnemen met TotalEnergies via het contactformulier.
- Is een laadpaal (kind-)veilig?
Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat het stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.
- Waarom is het belangrijk om elektrisch vervoer te stimuleren?
Elektrische voertuigen zijn schoon, stil en zuinig. Door elektrisch vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en daardoor de leefbaarheid in de regio.
- Wat is een semi-openbaar laadpunt?
Een openbaar toegankelijk laadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De oplaadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het betreffende bedrijf/instelling.
- Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?
Momenteel plaatst, onderhoudt en exploiteert TotalEnergies de laadpalen op straat. U kunt met TotalEnergies contact opnemen via het contactformulier.