Over ons
Elektrisch vervoer
Elektrische voertuigen bieden vele voordelen: ze zijn schoner, stiller en stoten minder broeikasgassen uit. Het regeringsbeleid stelt daarom dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij dienen te zijn. Het aanbod aan elektrische voertuigen groeit snel en wordt steeds aantrekkelijker voor een groter publiek. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen verder gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar elektrische laadpunten.
Nationale Agenda Laadinfrastructuur – Regio Zuidwest
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is als bijlage opgenomen in het Klimaatakkoord om de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen. Zuid-Holland en Zeeland hebben in samenwerking met gemeenten en netbeheerders hiervoor de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) opgesteld. Met deze regionale aanpak wordt stap voor stap inzichtelijk gemaakt wat de omvang van de opgave is en welke inspanning er nodig is om een slim, dekkend, toegankelijk en betaalbaar laadnetwerk te realiseren in alle gemeenten van Zuid-Holland en Zeeland. Voor meer informatie over RAL Zuidwest, klik hier.
Portaal voor laadpalen
Om het proces van aanvraag en realisatie van openbare laadpalen te vergemakkelijken en versnellen, heeft RAL Zuidwest dit portaal ontwikkeld in samenwerking met laadpaalexploitanten, gemeenten, en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur.
Gemeente Dordrecht
Om publieke laadinfrastructuur bij te plaatsen kiezen we voor een combinatie van vraaggestuurd en strategisch plaatsen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van voorspellende data.
Vraaggestuurd plaatsen
Bewoners, forenzen, bedrijven die gevestigd zijn in Dordrecht en deelauto-aanbieders kunnen via dit online portal een aanvraag in dienen voor een publiek laadpunt in de buurt van hun woning of werkplek. Als er wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden, zoeken we na een aanvraag een geschikte locatie op basis van de plankaart. Voorwaarden zijn bijvoorbeeld dat de aanvrager een inwoner, een werkende of een bedrijf/organisatie in Dordrecht een elektrische auto moet hebben en geen mogelijkheid moet hebben om op eigen terrein of bij een bestaande laadpaal de auto op te laden. De gemeente werkt samen met marktpartijen die bereid zijn om op basis van aanvragen te investeren in laadinfrastructuur. Daarbij accepteren we dat de doorlooptijden langer zijn dan bij strategische plaatsing op basis van voorspellende data.
Data-gedreven en strategische plaatsing
Naast het plaatsen op aanvraag maken we het voor marktpartijen ook mogelijk om laadpunten te realiseren op plaatsen waarvoor nog geen aanvraag is gedaan of op locaties waar bewoners geen aanvraag kunnen doen, bijvoorbeeld bij bestemmingslocaties en knooppunten. Zo wordt het mogelijk om laadpalen voor-de-vraag-uit te laten plaatsen. Dit verkort de doorlooptijd, zodat bewoners en forenzen niet onnodig lang op laadmogelijkheden hoeven te wachten. Ook maakt dit de uitrol beter planbaar.
De locaties waarop een laadpaal strategisch geplaatst kan worden moeten als zodanig zijn aangegeven op de plankaart. In een aantal gevallen wordt er voor die locaties al een verzamelverkeersbesluit genomen, wat de doorlooptijd flink verkort. De gemeente gaat vooralsnog geen actieve rol nemen in het strategisch plaatsen en het leveren van een financiële bijdrage hiervoor.