Hoe werkt het?
Een aanvraag voor een openbare laadpaal doen
Via het aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres. U kunt een aanvraag doen wanneer u (binnenkort) in het bezit bent van een elektrische auto, maar geen mogelijkheid heeft om te laden op eigen (bedrijfs)terrein. Een openbare laadpaal is door iedere EV-rijder te gebruiken en wordt dus niet specifiek voor u als aanvrager gereserveerd.
Voor het indienen van een aanvraag gelden een aantal voorwaarden:
1. U woont of werkt in de gemeente Zaltbommel.
2. Er is nog geen openbare laadpaal in uw nabije omgeving (maximaal 250 m loopafstand van aanvraagadres), tenzij het gebruik van de bestaande laadpaal in de nabije omgeving zo hoog is dat er een nieuwe laadpaal kan worden geïnstalleerd (dit bepaalt de aanbieder in overleg met de gemeente).
U kunt dus geen openbare laadpaal aanvragen wanneer u over een eigen parkeermogelijkheid beschikt. Dat kan bij een huis of bij een bedrijf zijn. Wanneer u bijvoorbeeld een eigen oprit heeft of een parkeerplaats in de parkeervoorziening van het VvE complex, wordt u geacht zelf een laadpunt te realiseren.
Het aanvraagproces en communicatie
Bij het invullen van het aanvraagformulier kunt u zelf een aanbieder van laadpalen kiezen. De aanbieders hanteren verschillende laadprijzen. De laadprijzen vindt u op de websites van de aanbieders. Informeert u zichzelf dus goed voordat u een aanbieder selecteert. Zodra u het aanvraagformulier heeft ingevuld, komt uw aanvraag terecht bij de door u geselecteerde aanbieder.
Na het indienen van uw aanvraag ontvangt u een bevestigingsmail. Uw aanvraag wordt vervolgens gecontroleerd op compleetheid en of de aanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden. Indien uw aanvraag niet volledig is of als uw aanvraag niet aan de gestelde voorwaarden voldoet, ontvangt u hierover een bericht.
Na goedkeuring van de aanvraag zoekt de aanbieder in samenspraak met de gemeente in de directe omgeving van uw aanvraagadres naar een geschikte locatie voor de laadpaal. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een vooraf opgestelde plankaart met mogelijke laadlocaties (deze vindt u hier).
Vervolgens neemt de gemeente in sommige gevallen een verkeersbesluit. Als deze wordt genomen, wordt het verkeersbesluit gepubliceerd en volgt een bezwarentermijn van 6 weken. Als er geen zwaarwegende bezwaren zijn ingediend, start de voorbereiding. De laadpaal wordt geplaatst en de netaansluiting gerealiseerd. U ontvangt tussentijds bericht wanneer uw aanvraag zich in een nieuwe stap bevindt en wat de verwachte procesduur is.
Zodra de laadpaal geplaatst en getest is, ontvangt u een laatste bericht. U kunt vanaf dat moment gebruik maken van de laadpaal.
De processtappen
Het aanvraagproces bestaat in totaal uit 11 stappen, namelijk:
1. Beoordelen verzoek door de door u geselecteerde aanbieder van laadpalen.
2. Locatievoorstel maken door aanbieder, inclusief LS netcheck.
3. Goedkeuren locatievoorstel door de gemeente.
4. Voorbereiden en publiceren verkeersbesluit (indien van toepassing).
5. Aanvragen netaansluiting.
6. Voorbereiding realisatie netbeheerder.
7. Definitief verkeersbesluit (indien van toepassing).
8. Voorbereiden en inplannen van de realisatie.
9. Verstrekken realisatiedatum aan aanvrager.
10. Realiseren en in bedrijf stellen laadobject.
11. Opleveringstoets en -document gereed.